Преди четири години международен екип от учени започна изследователски проект за мониторинг на състоянието на морето около Венеция. Преди няколко месеца в експлоатация по каналите на града бяха пуснати специално проектирани риби роботи, които събират данни в плитки води и от морското дъно.
Стойността на проекта, за който средствата се изтеглят от фондовете на ЕС, е почти 5 милиона долара.
Ролята на роботите е да анализират и спомагат за опазването на крехката екосистема на венецианската лагуна - данните се събират и записват, след това се предават към учените на повърхността.
Проектът Subcultron не цели просто да създаде най-голямото стадо от риби роботи в света. Целта е да се повиши знанието за морското дъно, а от технологична гледна точка да се даде възможност човешките дейности да бъдат заменени от високотехнологични устройства, казва Франческо Барбариол от Института за морска наука във Венеция. Т.е. целта на проекта е роботи да правят това, което иначе трябва да направят учените ръчно.
"Здравето на лагуната е доста добро. Няма промишлени отпадъци, а градът разполага с модерна канализационна система. Ситуацията е много по-добре от преди, когато съдържанието на всички тръби се изливаше директно в морето", казва Фабрицио Бернар от Института за морски науки, добавяйки, че задачата на роботите няма да се ограничи само до наблюдение на качеството на водата. Изкуственият интелект ще търси не само текущи замърсители, той ще търси нови и необичайни източници на замърсяване.
Роботите ще плават във венецианските канали до 2019 г.
Близо 110 000 жители на Разградска област ще усетят ползата от изграждането на новите инсталации за третиране на отпадъци. Това коментира за Радио Шумен Недим Тахиров, директор на дирекция „Програми и околна среда“ в Община Разград. За строителството са отпуснати над 13.5 млн. лв. по оперативна програма „Околна среда“. Ще бъдат направени компостираща инсталация с капацитет 4000 тона годишно и инсталация за предварително третиране на битови отпадъци за 30 000 тона годишно. Недим Тахиров съобщи още, че започват и административните процедури и същинското проектиране. Съоръженията ще са разположени до регионалното депо. "Общините внасяме едни солидни суми - отчисления за всеки тон депониран отпадък, който ние предварително преработим. Общините няма откъде да вземат тези пари и затова те се включват такса смет. С реализацията на този проект ще отпадне плащането на тези отчисления, значително ще намалее количеството на депонирания отпадък, а двете инсталации ще осигурят преработка на около 35 000 тона. Годишно на нашето регионално депо се депонират сега 50 000 тона отпадък", коментира Тахиров. Проектът трябва да бъде изпълнен в рамките на 37 месеца.
Мирослав Еленков Мерки на национално ниво за намаляване на замърсяването на въздуха бяха набелязани по време на конференцията „Проблеми и решения за подобряване качеството на атмосферния въздух”, организирана от Министерството на околната среда и водите (МОСВ). В събитието участваха Нено Димов, министър на околната среда и водите, Валери Симеонов, вицепремиер по икономическата и демографската политика, Ивайло Московски, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Теменужка Петкова, министър на енергетиката, Ивелина Василева, председател на Комисията по околната среда и водите при 44-тото Народно събрание, Йорданка Фандъкова, кмет на Столичната община (СО), Калин Каменов, кмет на Враца. „Искаме ясно да подчертаем значимостта на този може би най-голям екологичен проблем”, заяви министър Димов. Той цитира доклад на Европейската агенция по околна среда, според който всяка година 520 хил. души умират преждевременно вследствие на замърсяването на въздуха. „Трябва да намерим причините, които водят до проблема, и мерките, които да подобрят средата в нашите градове“, допълни Димов и подчерта, че темата ще бъде приоритет и по време на председателството на страната ни на ЕС. Министър Димов посочи, че за България основният замърсител са фините прахови частици. В 25 града се замерват нива над пределно допустимите. Замърсителите на първо място са битовото отопление, автомобилният транспорт и индустрията. За битовото отопление основна причина са некачествените твърди горива и остарелите и неефективни отоплителни уреди. При транспорта влияние оказва остарелият автомобилен парк и техническата неизправност на колите. По думите на министъра, за индустрията и енергетиката относителният дял на замърсяването е малък. Тенденцията от 2011 г. насам е за намаляване на превишенията на нормите както като брой, така и като средногодишни концентрации. Това се дължи на модернизация на индустрията, обновяване на автомобилния парк, внедряване на мерки за енергийна ефективност, подобряване на пътната мрежа. „Изпълнителната агенция по околна среда има станции за замерване в 38 пункта у нас, които дават данни по достоверна методика, призната на европейско ниво“, посочи министърът. Той насърчи и активността на гражданите, които замерват със собствени устройства, но подчерта, че трябва да се разчита на данни, които са акредитирани. Разположението на станциите също се променя спрямо развитието на градовете. Министърът посочи за пример Пловдив, където едно от съоръженията вече е в широкия център в кв. „Тракия”, за да даде обективни данни спрямо европейските стандарти. „Мерките, които трябва да се вземат, са на национално и на местно ниво. Все още има кметове, които не разпознават този проблем или не го смятат за достатъчно сериозен и не отделят внимание за неговото решаване“, заяви министър Димов и посочи, че замърсяването е отражение на финансовото състояние на общините, защото превишения има в по-бедни градове като Видин, Монтана, Горна Оряховица. На национално ниво министър Димов набеляза като първа мярка намаляването на замърсяването от битовото отопление чрез въвеждане на изисквания за качество на въглищата и на дървата. Например сухите дърва дават с 40% по-ниски емисии и топлят повече. „Въглищата и брикетите също трябва да се продават пакетирани и при предлагането на пазара да са с по-ниско съдържание на сяра и пепел. На второ място, е необходимо да се върви към подмяна на уредите за отопление и въвеждане на екологичен дизайн“, посочи Нено Димов. „По отношение на транспорта трябва да водим борба с отделянето на вредни емисии“, каза министърът. Според него Пътна полиция трябва да може да отказва първа регистрация на автомобили, които не отговарят на изискванията при внос, и да засили и контрола по пътищата за замърсяващите коли. Законодателни промени трябва да наложат контрол и на пунктовете за изкупуване на вторични суровини, за да не могат да се предават катализатори заради ценните метали, които съдържат. Ще се предложат данъчни и други стимули за закупуване на електромобили и за изграждане на система за зареждането им. „Ние трябва да покажем много ясно мерките, които ще вземем, а това, че сме се събрали всички отговорни институции, показва, че сме ясно мотивирани за решаването на този проблем, за да постигнем качество на живот и да гарантираме здравето на хората в българските градове. По този начин ще изпълним и осъдителното решение на съда на ЕС“, заключи министър Димов. На конференцията вицепремиерът Валери Симеонов заяви, че подобряването на качеството на атмосферния въздух е основен приоритет в програмата на правителството. Той призова всички институции да работят заедно за решаването на проблема със замърсяването и да се избегне наказателната процедура срещу България от страна на ЕК. Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски каза, че е необходимо държавата да намери начин за стимулиране на електротранспорта и на ползването на нискозамърсяващ обществен транспорт. Той съобщи, че ще се засили контролът върху пунктовете за технически прегледи. Работи се по софтуер за предаване на данни от прегледите за отработени газове в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, за да не могат да се допускат манипулации и да се спират замърсяващите автомобили. В момента се разработват промени в Закона за движение по пътищата, ще има отделен закон за техническата изправност на автомобилите, където ще се заложат мерки за справяне с предизвикателството. „За добро или за лошо въздухът в света има цена, и то доста висока. И това е основният дебат каква стойност трябва да се плати от обществото“, коментира министър Московски. Министърът на енергетиката Теменужка Петкова посочи, че с оглед намаляване на замърсяването на въздуха страната ни е изпълнила националната си цел 16% от електроенергията да се произвеждат от ВЕИ. Инвестирани са много средства в сероочистващи инсталации. Работи се и по проект за подпомагане на битовите потребители за смяна на отоплението от дърва на природен газ по програма „Дезире”. Министърът на труда и социалната политика Бисер Петков увери, че неговото ведомство ще се включи в разработваните от МОСВ политики, свързани с битовото енергопотребление, и ще подкрепи предложението за въвеждане на стандартни екологични изисквания за горивата. Той посочи, че от 2-5 хил. лица на енергийни помощи 80% са ползватели на твърдо гориво. Министърът на икономиката Емил Караниколов обяви, че се обсъждат насърчителни мерки за иновации за подобряване на околната среда чрез оперативните програми и Българската банка за развитие. Заедно с Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията започват разговори за производство на електромобили у нас и възможността за субсидии за закупуване на такива. До 2022 г. икономическото ведомство трябва да въведе и европейския регламент за екодизайн за отоплителните уреди. Според Караниколов обаче не трябва да се чака този срок, а да започне внедряването на новия стандарт веднага. Председателят на Комисията по околната среда и водите в Народното събрание Ивелина Василева изрази подкрепата на парламента за намиране на законодателни решения за прилагане на мерките за намаляване на замърсяването на въздуха. Кметовете на София Йорданка Фандъкова и на Враца Калин Каменов представиха дейностите, които общините предприемат, за да се справят с проблема. Каменов каза, че в момента 11 български общини изпълняват проекти за актуализацията на програмите за качеството на въздуха, в които се залагат конкретни мерки. През следващите дни общините от Северозападна България ще дискутират на среща проблема. Кметът на СО Йорданка Фандъкова увери, че подобряването на качеството на въздуха е най-важната цел пред общината в момента. Тя посочи, че вече се изпълнява поредна програма в тази насока, като усилията са насочени към участие на обществото и държавните органи.
Експерти на РИОСВ-Русе връчиха заповеди за преустановяване експлоатацията на депата за битови отпадъци на кметовете на общините Бяла и Две могили. Кметовете следва да преустановят дейностите по приемане, съхраняване и обезвреждане чрез депониране на битови, строителни и производствени отпадъци на общинските депа. Считано от 31 декември, те трябва да предприемат мерки за закриването и рекултивацията им. Със същия срок е необходимо прокопаване на траншея на вход/изход на депата за ограничаване на достъпа и депонирането на отпадъци. Експлоатацията на депата за неопасни отпадъци е в противоречие с българското и транспонираното европейско законодателство, тъй като не отговарят на изискванията на специализираната наредба за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци. Заповедите могат да се обжалват в 14-дневен срок от връчването им пред министъра на околната среда и водите или пред Административния съд в Русе, но това няма да спре изпълнението им. Кметовете на двете общини трябва да организират депониране на битовите отпадъци до депо, което има действащо комплексно разрешително и отговарящо на нормативните изисквания. РИОСВ-Русе ще упражнява периодичен контрол по изпълнението на заповедите.
В Пловдив вече е въведена система за събиране на хранителни отпадъци от заведенията чрез специализирани машини. Три камиона събират остатъците от храна от 180 обекта в централната градска част. Това е част от цялостната политика на Общината за въвеждане на разделно събиране на отпадъците в целия град. Системата е въведена, след като много от заведенията изхвърляли хранителните остатъци в съдовете за смесен битов отпадък, предназначени за граждани. Сега по график машините събират боклуците директно от всеки един ресторант. Самите отпадъци се поставят в 120-литрови контейнери тип "куки", осигурени от Общината. Иван Стоянов – директор на общинско предприятие "Чистота": "По този начин хранителният отпадък няма да влиза в съдовете за смесен битов отпадък за граждани. Няма да има замърсяване и миризми през лятото. Отделно може да се използва за биотор за компост, въвеждане на системата за оползотворяване на този отпадък." Амбицията на общинското предприятие "Чистота" е на месец един камион да побира по 6 тона хранителни отпадъци. За заведенията новата системата се оказва доста удобна, защото предават остатъците от храна директно на камиона. Любен Тупаров – салонен управител на заведение: "Иначе допреди, като го нямаше, всичко се събираше на едно. Налагаше се ние да го хвърляме, което ни затруднява, а то в случая ни улеснява." Системата ще бъде въведена поетапно в детските градини, болниците, столовете за обществено хранене и пазарите. До края на 2018-а година този вид разделно събиране трябва да заработи и в останалите райони на града.
Шумен. Одобрена беше цената за депониране на тон отпадък в регионалното депо в кв. "Дивдядово" в Шумен за 2018 година, предаде репортер на Радио „Фокус“-Шумен . Общото събрание на Регионалното сдружение за управление на отпадъците на общините от Шуменска област прие тя да бъде 20,61 лв. без ДДС, при 20,25 лв. за предходната година, като лекото завишение е заради изискването за начисляване на амортизация върху техниката. На база проучване за нужните средства по мероприятията за поддръжка и стопанисване на депото, общата сума на разходите за цяла година е 631 266 лв. Живка Атанасова, гл. експерт „Екология“ в Община Шумен, посочи, че е приет и размерът на обезпеченията, които общината собственик на депото изчислява и събира от неговите ползватели. „Тези средства се ползват при рекултивацията на депото, след неговото закриване и мониторнгът, който в рамките на 30 години общината трябва да провежда, там отчисленията падат от 1,52 лв. на 1,15 лв. за тон депониран отпадък, тъй като се изчисляват на база остатъчен капацитет на депото“, каза Атанасова. По искането на Община Хитрино, Сдружението даде съгласие за отпускане на средства за закупуване на дробилка и техника към нея. Подписано беше споразумение между партньорите в Регионалното сдружение за управление на отпадъците на общините от Шуменска област за кандидатстване с едно проектно предложение пред Оперативна програма „Околна среда“ за инсталация за компостиране и инсталация за предварително третиране на смесени битови отпадъци. Очаква се до една-две седмици, проектно предложение да бъде подадено.
Правозащитната организация Хюман райтс уоч разкритикува в доклад бездействието на ливанските власти към безконтролното изгаряне на отпадъци в страната, което според нея създава сериозни рискове за здравето. Правозащитната организация Хюман райтс уоч разкритикува в доклад бездействието на ливанските власти към безконтролното изгаряне на отпадъци в страната, което според нея създава сериозни рискове за здравето, предаде Франс прес. "Ливан трябва да сложи край на изгарянето на отпадъци на открито и да създаде трайна национална стратегия за управление на отпадъците", заяви Хюман райтс уоч. Според експерти ливанските власти от десетилетия не съумяват да приемат ефикасна политика за управление на отпадъците. Кризата достигна връх през лятото на 2015 г., когато Бейрут и околностите му бяха затрупани от планини от отпадъци след затварянето на главното сметище на града. Това предизвика улични демонстрации, предаде БТА. "Липсата на мерки от властите за прекратяване на изгарянето на отпадъци на открито в цял Ливан създава сериозни рискове за здравето на жителите, особено за децата и хората от третата възраст", предупреждава Хюман райтс уоч в доклада си, озаглавен "Дишаме смърт". Организацията е разговаряла със стотина души - хора, които живеят близо до сметища, експерти по обществено здравеопазване, правителствени представители и лекари. "Огромното мнозинство анкетирани жители съобщиха за вредни въздействия върху здравето им, например дихателни затруднения като хронична бронхопневмопатия, кашлица, раздразнение на гърлото и астма", отбелязва Хюман райтс уоч.
Велико Търново. Опазване на околната среда, насърчаване на предприемачеството и осигуряване на конкурентоспособност са сред приоритетите на големите Общини от Великотърновска област. Това стана ясно по време на информационната кампания, която Областният информационен център предприе за разясняване на механизмите за кандидатстване по различни европейски програми. Светослав Стефанов, експерт от Центъра обясни за Радио „Фокус“ – Велико Търново, че основните участници в срещите са били представители на местните администрации. „За тях най-голям интерес представляваха планираните за 2018 година процедури по Оперативна програма „Околна среда“ (ОПОС), свързани с мерки за превенция на риска от наводнения, както и една друга процедура – за управлението на отпадъците. Редица въпроси бяха зададени във връзка с процедурата „Насърчаване на предприемачеството“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ (ОПИК), която се очаква да стартира всеки момент. Интересът тук беше от страна на бизнеса. Отново по ОПИК атрактивна се оказа и друга процедура – „Стимулиране внедряването на иновации в предприятията“, която ще бъде официално обявена към края на 2018 година“, допълни експертът. За по-малките общини, по думите му, най-привлекателна все още остава Програмата за развитие на селските райони и различните й мерки. Тук интересът е основно към създаването на стопанства от млади фермери, както и инвестициите в земеделски и такива в подкрепа на неземеделски стопанства.