Новини

18.10.2017

www.fakti.bg - Обсъждат нови екостандарти за отоплителните уреди на твърдо гориво

Трябва да намерим начин да ограничим вноса и продажбата на горива с високо съдържание на сяра и пепел, призова Нено Димов. През 2019 г. влизат в сила нови европейски екологични стандарти за битовите отоплителни уреди и трябва да се намери механизъм за прилагането им, така че те да доведат до максимален ефект върху намаляване на замърсяването на атмосферния въздух. Това съобщи министърът на околната среда и водите Нено Димов на форум „Общините и държавата – заедно за по-чиста околна среда” по време на ХII годишна среща на местните власти в курорта „Албена“, организирана от Националното сдружение на общините в Република България. Основен акцент на форума бяха мерките на общинско ниво за намаляване на замърсяването на въздуха и управлението на отпадъците. „Замърсяването на въздуха е от най-съществените проблеми и местната власт трябва да го приеме с необходимата сериозност”, призова кметовете министърът. Според него най-трудно при решаването на проблемите с качеството на атмосферния въздух е да се намери социално-икономически баланс. Той призова местната власт да участва активно в работата на двете работни групи, които ще обсъждат мерки за намаляване на замърсяването от битовото отопление и от автомобилния транспорт. „Виждането ни в момента е, че трябва да намерим начин да ограничим вноса и продажбата на горива с високо съдържание на сяра и пепел и да въведем нови стандарти за отоплителните уреди“, каза Нено Димов. Решението обаче ще бъде взето след широка експертна дискусия на кръгла маса през ноември с всички заинтересовани страни. Предложенията за намаляване на замърсяването от автомобилния транспорт и контрола при регистрация на коли с вредни емисии също ще се обсъждат на кръгла маса следващия месец. Министър Димов призова кметовете да кандидатстват за 111 млн. лв. за мерки за реализация на общинските програми за чистотата на атмосферния въздух. По отношение на управлението на отпадъците министър Димов отбеляза, че вече са закрити 96 от 113 общински депа, но остават три общини, които не са изградили навреме регионални депа за битови отпадъци. Сега други общини поемат техните отпадъци и не е справедливо всички да плащат цената, обясни министърът. Той изрази увереност, че до края на годината общините ще закрият старите депа, така че да не се стигне до ефективни санкции по наказателната процедура срещу България. Министърът информира кметовете и за новия подход за управление на европейската екологична мрежа Натура 2000, който въвежда териториалния принцип. Отговорността за управление на зоните от Натура 2000 ще е на областните управители, но общинските власти ще имат основна роля за намирането на баланс между икономическото развитие, интересите на местните общности и опазването на околната среда, подчерта министърът.

https://www.opasniotpadaci.com/

15.10.2017

www.focus-news.net - Мирослава Цонева, Община Велико Търново: Кампаниите за почистване, които организираме са изключително успешни, но това не означава, че хората са спрели да мърсят

През миналата седмица във Велико Търново се проведе поредната акция за събиране на опасни битови отпадъци. Кампанията, която стана традиционна за старата столица, се организира съвместно от Община Велико Търново и компания, която е ангажирана със събирането и съхранението на този вид боклук. Това е третата подобна инициатива, която се провежда във Велико Търново от началото на годината, а повече информация за това дали тя е успешна - интервю на Радио „Фокус“ – Велико Търново с Мирослава Цонева, началник Отдел „Околна среда“ в Община Велико Търново.

Фокус: Г-жо Цонева, какво количество боклук беше събрано при последната акция за битови отпадъци, която се проведе във Велико Търново през миналата седмица? Мирослава Цонева: Бяха събрани общо 180 килограма излязло от употреба електрическо и електронно оборудване, пет килограма батерии, а опасните отпадъци, събрани в двата дни на кампанията, са 141,5 килограма. Фокус: Имате ли данните от предходната капания, която протече през лятото, за да направим сравнение? Мирослава Цонева: Да. Сега количеството на боклуците е по-малко.През лятото събрахме някъде около 500 килограма опасни отпадъци. Сега, както вече казах, са под 150 килограма. Фокус: На какво го отдавате – дали, защото подобни кампании се провеждат регулярно и хората вече нямат толкова големи количества опасни отпадъци в домовете? Това е трета кампания, ако не се лъжа? Мирослава Цонева: Да, точно така. Това е третата подобна кампания, която организираме в рамките на календарната година. Не мога да кажа каква точно е причината. Може би , през лятото, хората правят по-мащабни почиствания, или както Вие казахте, фактът, че те регулярно изхвърлят такива отпадъци и са се освободили от натрупаните количества. Фокус: Дали има възможност, ако хората пазят в домовете си такива отпадъци и се обърнат към Вас, Вие да им посочите място, където могат да ги изхвърлят? Мирослава Цонева: По отношение на опасните отпадъци – те се събират от лицензирана фирма, която не разполага с площадка в региона. Съветът ми е, специално за опасните отпадъци като лекарства , например, да се съхраняват на безопасно място до следващата подобна кампания. Същото важи и за боите, маслата, разредителите, флуоресцентните тръби, както и за отпадъците, съдържащи живак. Фокус: Кога предвиждате нова инициатива, има ли информация за това? Мирослава Цонева: За сега все още не сме договорили датите за следващата година. Когато ги фиксираме , ще осведомим обществеността. Мога със сигурност да кажа, че това беше последната за тази година акция. През зимата избягваме организирането на кампании, защото е студено и хората гледат да стоят по домовете си. Фокус: Може ли да ви върна малко по-назад във времето и да обобщим резултатите от кампанията „Да изчистим България“, която се проведе през септември във Велико Търново? Мирослава Цонева: Там количеството на отпадъците беше около 2 тона. Бяха почистени около 27 локации на територията на общината. Общо около 500 доброволци взеха участие. Мога да обобщя, че беше една успешна кампания, но това не означава, че хората са започнали да замърсяват средата около себе си по-малко. Продължаваме да виждаме места, които са замърсени. Освен това доброволните организации, които са много активни в социалните мрежи, постоянно показват местата, където има такива отпадъци. За съжаление хората продължават да си изхвърлят боклуците свободно, а не на регламентираните за това места. Фокус: Значи, въпреки, че броят на доброволците, които чистят се увеличава, не намаляват и тези, които мърсят? Мирослава Цонева: Дори на скоро гледах в една от социалните мрежи изявление на една от организациите, които споменах. Там се казваше, че рибарите, които ходят за риба по поречието на Янтра, също много замърсяват. Проблемът не е само там. Знам, че в района на язовир Йовковци постоянно се организират кампании от добронамерени рибари или природолюбители, които почистват. Но има и хора, които просто не се грижат да оставят мястото, което са посетили във вида, в който са го заварили. Това е много жалко. Фокус: Апелът на администрацията е да внимаваме къде какво изхвърляме и да пазим природата? Мирослава Цонева: Да, точно така. Фокус: В един от предходните ни разговори засегнахме темата за вандалските прояви в парковете и по детските площадки в града. Как стои този въпрос към момента, продължават ли набезите? Мирослава Цонева: В последния месец сякаш не сме получавали толкова много сигнали за такива набези. Бумът беше през лятото – през август и началото на септември. Тогава сигнализирах и в полицията. Кметът Даниел Панов разговаря с колегите от полицията и може би като резултат от това през настоящия месец не сме имали толкова много обаждания и сигнали за вандалски прояви. Но искам да спомена чешмичката, която направихме в парк „Руски гробища“, по молба на граждани и по-специално на майките, които посещават мястото със своите деца. В началото на пролетта родителите пуснаха писмо до кмета, в което изразяваха желание общинската администрация да съдейства за поставянето на такава чешма. Г-н Даниел Панов прие с отворено сърце идеята, подготвихме нещата и чешмичката стана факт, но от тогава сме я ремонтирали три пъти. Фокус: Казахте, че от началото на учебната година, или средата на септември, не сте получавали сигнали за сериозни вандалски набези. Дали това означава, че те са извършвани от ученици, които сега нямат много време да се събират по детските площадки? Мирослава Цонева: Не мога да кажа. Данни за заловени извършители няма. Затова и не можем да обвиним някого, при положение, че не сме сигурни. Но пак искам да изразя съжалението си за чешмата. Фокус: Какво е състоянието й в момента и кога е правен последния ремонт? Мирослава Цонева: Преди една седмица получихме информация, че пак е счупена и сме възложили ремонта. Дейностите тепърва предстоят.

https://www.opasniotpadaci.com/

17.10.2017

www.vestnikstroitel.bg - София през очите на датски експерт или такава, каквато трябва да бъде

Основни идеи и препоръки в доклада „София – град за хората“ на датския урбанист Ян Геел, който след година работа с екипа си представи своята визия за централната част на столицата.

Архитектът е работил като консултант в градове като Лондон, Ню Йорк, Мелбърн, Москва и др. Анализът му за София е разделен на четири части с конкренти препоръки по отделните точки. Първото направление е свързано с градската идентичност – достъпност и гледки към планините, зеленина, минерални води, културно наследство, морфология на човешкия мащаб. Второто е за подобряване на начина на придвижване – чрез усъвършенстване на пешеходната мрежа, обществения транспорт и велоалеите. На трето място е общественият живот с изработване на системи за обвързани пешеходни трасета – такъв тип зони да имат връзка с паркове и др. И четвърто е качеството на публичното пространство с мрежа и мащаб, използваемост и идентичност, улични фасади, настилки, ниво на шум и др. Ето и конкретните препоръки по отделните точки. Съхранете гледките към планините, използвайте потенциала на водата. Най-важните зрителни коридори – т.е. гледките към планините около София – трябва да се защитават. Строителството и регулацията трябва да се съобразяват с гледките, които са сред най-големите преимущества на града. Необходимо е Околовръстният път да се приспособи, така че да не пречи на пешеходната и велосипедната връзка към Витоша, както е сега. Усилията трябва да се насочат към осигуряването на повече точки за преминаването му с възможност за пресичане на нивото на улицата. Топографията на града може да се подобри чрез терасиране на терените, за да може изкачването да става по-неусетно. Например да се осигури възможност за сядане по стълбите на ул. „Будапеща“. Водите на Перловската и Владайската река трябва да се почистят, а коритата им да се използват за изграждането на пешеходни и велосипедни маршрути, така че да станат привлекателни за хората. Интересна идея е да се изгради временен открит бар в удобно разположена зона край водата. София може да вземе пример от Будапеща по отношение на пълноценното използване на минералните извори. Сградите на баните трябва да се поддържат и популяризират. В дългосрочен план столицата може да организира обществени минерални бани или градски плажове около изворите. Съхранете и разширете зелената мрежа, развивайте културно-историческото наследство Зелената мрежа придава характер на града и заслужава да бъде поддържана – дори зоните с преобладаващ асфалт могат да станат по-приветливи с малко озеленяване. Важно е да се осигури по-добро разпределение на растителността в центъра – не само в южните райони, но и в северните части. Изграждането на нови пътища трябва да се обвързва със задължително засаждане на дървета. Важно е и да се подобрява качеството при поддръжката на дърветата, така че да не пречат на пешеходците, да не разрушават настилката на тротоарите с корените си и да имат достатъчно място, за да се развиват. Архитектите обръщат внимание, че някои от паметниците на културата – като римските останки например, се поддържат много по-внимателно в сравнение с други, които са оставени без грижи. Те посочват, че София трябва да се гордее с цялата си история, така че да уважава и поддържа паметниците от всички епохи и времена. Необходимо е да се разработи стратегия за интегрирането на културно-историческото наследство в заобикалящата среда както като визия, така и като експлоатация на сградите. Може да се направи безплатна онлайн карта за културното наследство на различни езици. В дългосрочен план пък следва да се разработят насоки за съвременна реставрация и съхраняване на фасадите на историческите сгради. Положителен пример в това отношение е Къщата на Яблански (бившето Китайско посолство). Фокусирайте се върху човешкия мащаб - София има отличен потенциал заради разнообразието на фасадите и преимуществото на 4-5-етажните сгради. Вътрешните дворове в центъра могат да се активират, вместо да се затварят или превръщат в паркинги. Положителен пример е Виена, където няколко десетки вътрешни дворове са съединени в парка Planquadrat. Изоставените будки, павилиони или кабинки за регулировчици също могат да се активират – а ако пречат и не могат да се използват, по-добре е да се премахнат от улиците. По-добри и по-безопасни условия за велосипедистите Големите булеварди в централната градска част разполагат с достатъчно място за обособени велоалеи – велосипедната мрежа трябва да отнема пространство от улицата, а не от тротоарите, както и да бъде защитена от автомобилното движение. В краткосрочен план трябва да се осигури добър велосипеден достъп до детски градини, училища и университети, а в дългосрочен да се създадат транзитни веломаршрути. Старите железопътни линии могат да се използват за велоалеи или зелени площи. Свържете велосипедната мрежа с тази на обществения градски транспорт, като разрешите превозването на велосипеди в средствата на градския транспорт, препоръчват архитектите. Подобрете системата на обществения градски транспорт и нейното използване с въвеждане на: интегрирана билетна система, която да позволи използването на една карта за всички видове градски транспорт; осигуряване на нощен обществен транспорт; обмисляне на варианта за пускане на безплатни линии преди 7,00 ч. с цел намаляване на тежестта в час пик. По-малко автомобилен трафик и зависимост от транспорт с коли Трафикът в центъра трябва да се ограничи, а ключовите пътни коридори да не преминават директно през централната градска част. Автомобилното движение в сърцето на София може да се разтовари, като се намали допустимата скорост, прекъснат се булевардите с направление изток – запад и се стеснят пътните ленти, където е възможно – за сметка на това трябва да се използват максимално вътрешният и външният обходен пръстен. Алтернативните видове транспорт трябва да се превърнат в по-удобна и атрактивна възможност. Столична община може да въведе наредба за допустимите часове на доставки. Добра практика е временното затваряне на улици като „ден без автомобили“ или „седмица на мобилността“. Възможно е да се въведе и такса „задръстване“. Паркирането по тротоари и велоалеи трябва да бъде напълно забранено и строго следено. Нагласата към автомобила като символ на социално положение трябва да се промени – включително със следене на качеството на въздуха и шумовото замърсяване. Подобрете пешеходната достъпност София може да изгради гъста мрежа от пешеходни улици и пътища, отдаващи приоритет на пешеходците, така че хората да могат да се наслаждават на интересната градска среда, на гледките, архитектурата и пространствените преживявания. Например да се затвори ул. „Съборна“ за автомобили – от площад „Света Неделя“ до ул. „Княз Александър I“. Нужно е и да се подобрят условията за придвижване по ключови булеварди и търговски улици – включително чрез подмяна с по-качествена настилка на тротоарите, премахване на колчетата и препятствията. Архитектите препоръчват да се намали използването на надлези и подлези за сметка на възможности за безопасно пресичане на нивото на улиците. Липсата на подходящи места за пресичане принуждава хората да нарушават правилата за движение – от ключово значение е да се осигурят допълнителни места за пресичане на стратегически локации. Осветлението на пешеходните зони може да вдъхне нов и по-сигурен живот на публичното пространство, ако бъде подобрено. Създайте използваеми и качествени публични пространства Паркирането в публични пространства трябва да се ограничи максимално, защото затруднява достъпа и отнема от територията. Същото се отнася и за паркирането по периферията на площади и паркове. Препоръката е да се осигурят специални съоръжения за паркиране за нуждите на централните жилищни квартали, така че вътрешните дворове да се освободят, а уличните паркове да се изполват като публично пространство. Т.нар. зимни градини, навеси за пушене към заведенията и маси на открито трябва да се избягват, защото има тенденция към „обсебване на публичното пространство“. Във всички случаи трябва да се осигуряват и обществени места за сядане, чешми, заслони и др. Настилките освен качествени трябва да отразяват движението на пешеходците, функциите на сградите и използването на съседните пространства, както и да са съгласувани с визията на града. Индивидуалността на града може да се подчертае с отличително улично обзавеждане, което да улеснява общуването и обществения живот на места с по-ниски нива на шум. София има нужда от разчистване на всички ненужни саксии, контейнери за отпадъци, табели, стълбове на осветление и други елементи, които пречат на пешеходния поток. Публичното пространство трябва да се променя по конкретни насоки, за да се гарантират качество и съгласуваност – включително на осветление, настилки, табели и фасади. Йорданка Фандъкова, кмет на Столичната община: Предстои да превърнем препоръките в програма за действие Не от вчера или днес целта ни е да развиваме София като зелен и иновативен град, по-удобен за хората. И затова се радвам, че получихме подкрепата на проф. Геел, а още повече че ще продължим да работим с него. Защото сега ни предстои да превърнем доклада с препоръките в програма с конкретни мерки за действие. С това изследване на градската среда София се нарежда сред градове като Цюрих, Лондон, Стокхолм, Копенхаген, Ню Йорк, Истанбул, Москва, Шанхай и Берн, които в последните десетина години работят с Ян Геел. Част от идеите Столична община вече изпълнява. Например удължаването на пешеходните зони и въвеждането на „успокоено движение“ в малките улици в историческия център. Това е решение, което беше прието от Столичния общинския съвет. Следващата ни стъпка е разширяване на пешеходната зона от бул. „Витоша“ до площад „Св. Неделя“, Градската градина и Ларгото. Предвидили сме и разкриването и експонирането на културно-историческото наследство. Готови сме със заданието за проектиране на площада пред църквата „Света Неделя“, като целта ни е да впишем откритите римски руини в удобен градски площад. Ларгото се нуждае от допълнително „обживяване“, както е посочено и в доклада на Ян Геел. Вече се работи и по свързването на велоалеите в обща мрежа, както и по извеждането на транзитния трафик от центъра, което означава, че ще се довършат както вътрешният градски ринг, така и Околовръстният път. Здравко Здравков, главен архитект на София: Предлагаме регламентиране на две зони, където да се строи без ограничения във височината С измененията в Закона за устройство и застрояване на Столичната община (ЗУЗСО) предлагаме регламентиране на две зони, където да се строят здания без ограничения във височината им. Едната ще се обособи след 7-ми км на бул. „Цариградско шосе“, където има добра транспортна обезпеченост посредством връзка с АМ „Тракия”, с метрото и булеварда. Другата такава територия ще е в район „Люлин“, като се обмисля изграждането на междинна спирка на метрото между „Люлин 1“ и „Люлин 2“ и още една станция след Околовръстния път. За проекти, предвиждащи издигането на здания над 75 м, искаме задължително да се изработва работен устройствен план, който да се разглежда от Столичен общински съвет. За обекти с разгъната застроена площ над 20 хил. кв. м и над 75 м височина да е задължително провеждането на транспортно проучване. Искаме анализът да е детайлен и да има отношение към бъдещото развитие на инфраструктурата в района, защото големите сгради не създават проблем в района около тях, а няколко светофара по-надолу. За централната градска част предлагаме допустимата височина на зданията да е 50 м, а за териториите извън тази част – 75 м. За имоти, оставащи отвъд Околовръстния път, искаме да се въведе ограничение във височината на зданията от 15 м, за да запазим визуалния достъп към планината. Друга промяна в ЗУЗСО е създаването на Наредба за градската среда. По време на работата ни по проектите за обновяване на зони 2 и 4 на централната градска част се направиха редица проучвания. Възнамеряваме да изготвим регламент, който да определя поставянето на рекламни елементи по фасадите, мястото на климатиците, вида на дограмата, цветовото оформление, използваните тротоарни настилки и др. Тези правила ще бъдат задължителни за собствениците, когато променят външния облик на сградите. Ясно регламентираме и понятието „междублоково пространство”. Предложенията за изменения в ЗУЗСО са публикувани на страницата на Народното събрание, Столичната община и Направление „Архитектура и градоустройство”. Проф. Ян Геел, урбанистът, който се бори за човешки мащаб в архитектурата Датският урбанист проф. Ян Геел е посветил кариерата си върху повишаването на качеството на живот в градовете чрез подобряване на възможностите за пешеходно и велосипедно движение. Получава магистърска степен по архитектура от Кралската академия за изящни изкуства на Дания, където е лектор и професор по градоустройство. Преподава още в Канада, САЩ, Нова Зеландия, Мексико, Австралия, Белгия, Германия, Полша и Норвегия. Автор е на шест книги, преведени на 37 езика, една от които – „Градове за хората”, е преведена и на български. Консултирал е концепции за подобряване на публичните пространства в Лондон, Ню Йорк, Мелбърн, Сидни, Пърт и още над 200 града по света. Носител на множество международни награди. Пред препълнената Аула „Максима“ в УАСГ след представянето на доклада, поръчан от Столична община, той разкри и себе си, и идеите, които е превърнал в своя мисия. Разказа, че за 40 години като преподавател се опитва да научи студентите си да проучват какво обичат да правят хората, преди да започнат да проектират. „За жалост има арогантни архитекти, които работят само според собствената си визия и после очакват всички да са им благодарни за това. Има и такива, които обикалят целия свят и „снасят“ навсякъде едни и същи сгради. Има и трети, които мислят за хората. Бих искал да съм един от тях и те да са повече“, каза арх. Геел. Когато завършил образованието си в началото на 60-те години на миналия век, модернизмът набирал скорост и навлизал в архитектурата. „ХХ век роди две парадигми, два централни проблема. Когато по целия свят започва да се налага строителството на високи градове и комплекси, това беше прието като много прогресивно. До този момент всичко се организираше около пространствата, а след него акцентът отиде в сградите и зоните около тях се превърнаха в остатъчни. Модернизмът за архитектите беше едно сбогуване с грижите за хората и акцент върху грижите за сградите“, разказа той. Самият Геел научил в университета да размества нещата наляво и надясно и вярвал, че добрият квартал е този, който изглежда добре от небето, както му преподавали тогава. „Днес знам, че това е най-лошият период на градоустройството. Напуснах университета готов да правя всичко, на което ме бяха учили, но се ожених за психоложка и почнах да чувам обвиненията „защо не учите нищо за хората, защо до обектите, които чертаете, ги няма човеците“. Та се върнах в школата по архитектура да се опитам да разбера какво съм пропуснал. Започнах да правя хората видими в архитектурата“. Геел днес е убеден, че градът за хората е оживен, безопасен, устойчив и здравословен. В основата на всичко е вървенето пеша: „Изводът ми след половин век работа е, че първо ние оформяме градовете, а после те нас. Човек е създаден, за да ходи и всички събития в живота му протичат, докато е накрак и сред други хора. Пешеходното движение осигурява пряк контакт със заобикалящата среда, разнообразни преживявания, забавления на открито. Затова сега все повече градове по света фокусират усилията си върху градоустройството, което прави живота ни по-щастлив“. Датчанинът е категоричен, че в старите европейски държави има много добри примери на градове за хората. Най-емблематична е Венеция, която векове наред се е съхранила като пешеходна зона. „Колите вече не са на мода“, убедено твърди урбанистът. Той цитира изследване, според което бумът на автомобилния трафик е отминал преди близо десетилетие. Всичко започва от мисленето, от промяната в манталитета на всеки един жител и на властите. Ако днес те строят основно пътища, след 10 г. ще има по-голям трафик и по-малко места за срещи и социален живот. И обратно – ако публичните инвестиции отиват за метро, бързи автобусни линии, повече велоалеи, ще се получи град за хората – с интелигентен, здравословен, щадящ околната среда транспорт, приветлив за всички пътуващи – от деца до пенсионери. Промяната има и икономически ефект, защото един автомобил консумира 60 пъти повече енергия от едно колело и 20 пъти повече от един пешеходец. Две широки по 2 метра велоалеи могат да осигурят път за 10 000 колоездачи – 5 пъти повече от колите, които могат да преминат по една двупосочна улица във върхово натоварване. София той нарича интересен град с голям потенциал и много ценни места, които могат да бъдат преобразени с минимални усилия. И ни препоръчва да се вслушаме в думите му, че най-голямата атракция на един град са хората.

https://www.ecomax.bg/

14.10.2017

Строител стр. 32 - Станция в Лондон рециклира отпадъците в строителни елементи

Машината е мобилна и функционална дори на изолирани места

Мобилна станция за рециклиране преобразува боклука на Лондон в полезни строителни елементи. Trashpresso пресова и превръща изхвърлените пластмасови бутилки в тротоарни плочки. Машината е плод на въображението на Pentatonic - мебелно-дизайнерска компания, която се ангажира да използва само потребителски отпадъци в своите продукти - от столове, изработени от филцова пластмаса, до стъклени изделия - от смартфон-дисплеи.

Trashpresso е първото в света решение за рециклиране, създадено да бъде мобилно и функционално дори на изолирани места, където традиционните инсталации не са възможен вариант. „Ние правим своите продукти с помощта на единични материали. Това означава, че няма токсични добавки и хибридизиращи елементи", обяснява съоснователят Йохан Бодекер.

Съвсем наскоро Trashpresso направи своя глобален дебют на изложението Design Frontiers по време на Лондонския фестивал. Посетителите бяха поканени да дадат своя отпадък и да наблюдават процеса на работа от началото до края - от сортирането на пластмасови бутилки до компресирането на нарязаните PET пластмаси в твърди шестоъгълни плочки.

https://www.ecomax.bg/

16.10.2017

www.telekabeltv.bg - Официално откриха новото регионално депо край Пазарджик

Многогодишното обгазяване на селата Капитан Димитриево, Алеко Константиново и Главиница вече е в историята. След повече от тридесет години, днес фициално беше открита Клетка 1 от новото депо за неопасни отпадъци край Пазарджик. То обслужва общините Пазарджик, Пещера, Брацигово, Батак, Лесичово, Септември, Белово, Велинград и Ракитово. За събитието пристигна министърът на околната среда и водите – Нено Димов и директорът на ПУДООС Ренета Колева. С тържествен водосвет, отслужен от Константийския еписков Яков започна церемонията по откриването на клетка 1 от новото регионално депо за неопасни отпадъци. 245 372 жители е населението на 9-те общини, които обслужва новото депо край Пазарджик. Изграждането на Клетка 1 и съпътстващата я инфраструктура е осъществено с финансиране от МОСВ и ПУДООС и е на стойност близо 16 млн. лева. Слагаме началото на края на една дългогодишна сага, свързана с третирането на отпадъците в нашия район, каза при откриването кметът Тодор Попов. Система за сепариране и компостиране е следващата стъпка, която ще предприемем, допълни градоначалникът. Правилното третиране на отпадъците е сред основните приоритети на Министерството на околната среда и водите, заяви министър Нено Димов. Лентата на новото депо прерязаха кметът Тодор Попов, еко министърът Нено Димов и директорът на ПУДООС Ренета Колева. Изграждането на новото депо ще предотврати многогодишното обгазяване на околните села и е нова стъпка в битката срещу замърсяването, убедени са еко експертите.

https://www.opasniotpadaci.com/

13.10.2017

Труд стр. 1; 2; 3 - Мръсен въздух изсмуква 3 млрд. евро годишно от България

Мръсен въздух изсмуква 3 млрд. евро годишно от българската икономика. Това показват данни на Европейската комисия. Тя бяха съобщени от Джордж Кремлис, представител на Генерална дирекция „Околна Среда" на ЕК в София по време на конференция за справяне със замърсяването на въздуха в градска среда - SOFAIR.

По думите му става въпрос за разходи и пропуснати ползи от болести, свързани с лошото качество на въздуха. Заради такива заболявания се пропускат по 2 млн. работни дни на година, а над 13 000 души са починали преждевременно. По тази причина България трябва да предприеме незабавни мерки.

„През 2014 г. ЕК отчитат допълнителни нарушения на зоните в Европа,като София е една от тях. Това са зони с високо ниво на замърсяване и не са покрити показателите за чистотата на въздуха. Това оказва голямо влияние на смъртността” подчерта Кремлис. Основните замърсители са фините прахови частици, а на места в страната и серният двуокис. Няколко са проблемните области в България, където има трайно завишаване на допустимите нива. Освен София и Пловдив, това са още северните, югозападните и югоизточни части на страната.

Кремлис припомни, че в началото на годината Европейската комисия осъди България заради системното замърсяване на въздуха. Тогава санкции не бяха наложени, но в Брюксел продължават да не са доволни от мерките, които се взимат в страната, и глоба все пак може да бъде наложена.

Според министъра на околната среда Нено Димов обаче до санкции няма да се стигне, а разрешаването на проблема ще мине през нови изисквания към горивата за отопление и към техническите спецификации на колите.

„Не мисля, че ще се стигне до глоби, тъй като Европейската комисия си дава сметка за сложността на този проблем", коментира той. От думите му стана ясно, че правителството се надява вместо санкции Брюксел да постави срок за спаряване е проблема.

От своя страна, Кремлис препоръча да се увеличат кварталите с централно отопление в столицата и да се работи по проекта за изгарянето на RDF отпадъците в столичната топлофикация. София трябва да се разбърза с представянето на проекта за изгаряне на гориво от отпадъци в централи-.те на „Топлофикация - София", смятат още от ЕК. „Трябва да сте доста по-амбициозни по разширяването на „Топлофикация"-София. Смятам, че в следващия програмен период това ще е напълно възможно - да се разшири покритието й в районите на града, където живеят хора с по-ниски доходи. (...) Писмото, което последва решението на Европейския съд за чистотата на въздуха, се засягат котлите и домашното отопление. Хората, които не могат да се свържат с „Топлофикация" са принудени да използват твърдо гориво, което е основният замърсител на въздуха", обясни експертът.

https://www.opasniotpadaci.com/

16.10.2017

www.bnr.bg - Над 750 предаставители на общините и експерти участват в годишната среща на местните власти

12-ата годишна среща на местните власти, организирана от Националното сдружение на общините, започна в курорта "Албена". Участие са заявили над 750 представители на общините и експерти. През първия ден на срещата са провидени няколко паралелни обучителни партньорски форума. Участниците разискват теми, свързани с устойчивото развитие на българските общини, алтернативи за финансиране на управление на отпадъците, актуални аспекти в работата на общинските съвети. На срещата ще се дискутира и изграждането на електронно управление на общините, както и намаляването на административната тежест за гражданите и бизнеса. В 18 часа ще се открие и изложението "Експо 2017", което ежегодно осигурява пряка комуникация между общините, неправителствения сектор и бизнеса. Срещата ще продължи и утре с участието на министър-председателя Бойко Борисов, вицепремиера Томислав Дончев , министри и експерти.

https://www.ecomax.bg/

13.10.2017

Бряг стр. 2 - Документи за отпадъците ще се подават и обработват електронно от 2018 г.

Вече е въведена Национална система, до края на 2017 г. ще решат как да се използва

Всички документи, свързани с управлението на отпадъци, ще се подават и обработват по електронен път от началото на следващата година, съобщиха от РИОСВ. Това стана възможно с въвеждането на Националната система за отпадъците nwms.government.bg/wms/.

От този вид услуги ще се възползват хората, които генерират, събират, транспортират и третират отпадъци. По този начин ще се обработват разрешителни и регистрационни документи и работни листи за класификация на отпадъците.

До края на 2017 г. ще бъде променена специализираната наредба, с която ще бъдат регламентирани редът и начините за използване на системата.

РИОСВ - Русе извърши необходимите процедури за работа със системата с въвеждане на електронни подписи на служителите, които се занимават с дейностите по контрол на отпадъците. Допълнителни въпроси, свързани с работата на системата, могат да се адресират към Изпълнителна агенция по околната среда.

https://www.ecomax.bg/

Контакти
ОФИС ВАРНА
Т. +359 52 694 600
Ф +359 52 694 800
БАЗА ШУМЕН
Т. +359 54 88 22 15
Ф +359 54 88 22 13
ОФИС СОФИЯ
Т. +359 898 562 834
Всички контакти
Специализирани услуги на Екомакс
 
Опасни отпадъци
www.opasniotpadaci.com
 
Медицински отпадъци
www.biolinx.eu
 
Разделно сметосъбиране
www.reciklirane.com
 
Следвайте ни
EcoMax on Facebook
© 2015 - 2017 Екомакс - управление на опасни отпадъци, търговия с вторични суровини, екологичен инженеринг Уеб дизайн Informano